Żywe Słowo 1/2 2023 (255/256)
Nota o czasopiśmie
Starożytni Ojcowie Kościoła jednomyślnie zwracali uwagę na podobieństwa między opisem upadku Adama i relacją o kuszeniu Jezusa na pustyni. Trzy fałszywe obietnice, jakie złożył Adamowi wąż w związku z zakazanym owocem, były następujące: owoc ten miał być dobry do jedzenia, miał zapewniać rozkosz dla oczu i być źródłem mądrości i Boskiej wiedzy (por. Rdz 3,6). Z kolei trzy pokusy, którym poddany jest Jezus na pustyni, są dokładną ich antytezą: nie zamieniając kamienia w chleb, Jezus odpiera pokusę przyjemności i smacznego owocu; nie rzucając się w dół, zwalcza pokusę rozkoszy dla oczu – Szatan pokazuje Mu bowiem wszystkie królestwa świata; i wreszcie nie padając przed Złym i nie uznając go swym Panem, Chrystus odpiera pokusę pychy – tym samym wykazuje się prawdziwą Bożą mądrością. Jezus jest nie tylko Mesjaszem, ale także nowym Adamem. Święty Paweł przyzna to wprost: „Bo jak przez nieposłuszeństwo jednego człowieka wielu stało się grzesznikami, tak przez posłuszeństwo jednego wielu stanie się sprawiedliwymi” (Rz 5,19).