Związek pomiędzy historią zbawienia konkretnego człowieka a historią Kościoła w teologii Karla Rahnera
Nota o książce
"(…) według Rahnera historia zbawienia przeżywana przez Kościół nie może być obojętna człowiekowi rozwijającemu się i postępującemu w swojej osobistej historii zbawienia. Wynika to z trzech powodów. Po pierwsze, z tego powodu, że w Kościele przeżywana jest najgłębsza antycypacja tego, co jest celem rozwoju każdego człowieka. Po drugie, z tej racji, że tylko w Kościele człowiek może poznać cel, do którego dąży i zrozumieć, jak bardzo jest jeszcze od niego oddalony. Wynika to z tego, że sakramentalne działania Kościoła zbliżają człowieka do Boga, jednocześnie oddalając go poprzez uświadomienie sobie różności między sobą a Bogiem. Ostatni powód, wynikający z przedstawionej teologii Rahnera, polega na dialogicznym i inkarnacyjnym charakterze zbawienia. Człowiek, pragnący wejść w dialog z Bogiem, aktywnie szuka partnera dialogu. Jedynie w Kościele Bóg jest nieustannie i niezaprzeczalnie obecny. Dlatego Kościół jest pierwszorzędnym i kategorialnym partnerem w dialogu człowieka z Bogiem".