Warunkowy czy bezwarunkowy charakter przebaczenia Bożego i ludzkiego w Nowym Testamencie?
Nota o książce
Przebaczenie ze strony Boga jest darmowe, ale warunkowe, bo dochodzi do skutku dopiero wtedy, gdy człowiek otwiera się na nie i je przyjmuje. Jeśli tego nie zrobi, to przebaczenie Boże pozostaje tylko ofertą. Stąd tak częste w Nowym Testamencie apele o wiarę, nawrócenie i chrzest, także po zmartwychwstaniu Jezusa, gdy ofiara za grzechy została już złożona. Apostołowie nie głoszą: Wasze grzechy zostały odpuszczone, radujcie się, tylko: Nawróćcie się, przyjmijcie chrzest, aby uzyskać odpuszczenie grzechów.
Człowiek powinien postępować podobnie i wychodzić jako pierwszy z ofertą darmowego przebaczenia. Musi jednak być świadomy, że to przebaczenie zafunkcjonuje tylko wtedy, gdy winowajca zechce z niego skorzystać – uzna swoją winę, postara się ją naprawić i unikać starych błędów. Nie można zatem łatwo twierdzić, że przebaczenie Boże nie zakłada żadnych warunków, że Bóg z góry przebacza zawsze wszystkim i wszystko i że człowiek powinien postępować tak samo. Pięć warunków dobrej spowiedzi, zakończonej odpuszczeniem grzechów, stanowi dobre odczytanie przesłania Nowego Testamentu dotyczącego Bożego i ludzkiego przebaczenia.