Rola historii filozofii w punkcie wyjścia metafizyki
Nota o książce
Lektura książki pozwala na lepsze zrozumienie tekstów św. Tomasza, na bardziej wnikliwe ich odczytanie, co umożliwia w konsekwencji lepsze pojmowanie oznaczonej przez nie rzeczywistości.
Publikacja składa się z dziewięciu rozdziałów:
- Św. Tomasz o rozwoju filozofii i odkryciu nauki, która rozważa byt realny i jego Przyczynę,
- Arystoteles o odkrywaniu filozofii przez Greków,
- Zdziwienie – początek filozofii,
- Poznanie „mętne” pierwszych filozofów w Metafizyce,
- Poznanie niewyraźne (cognitio connfusa),
- Zagadnienie motivum positionis u św. Tomasza,
- Intentio auctoris u św. Tomasza,
- Sapiencjalna pozycja metafizyki w stosunku do partykularnych systemów filozoficznych,
- Aporematyczno-redukcyjny system metafizyki.
Umieszczając w tytule imiona Tomasza i Arystotelesa, nie zamierzałem sugerować, że istnieje jedna, arystotelesowsko-tomistyczna filozofia. Problem możliwości jej istnienia jest, jak wiadomo, zasadniczo odmiennie rozwiązywany przez tomizm tradycyjny i egzystencjalny. Prawdopodobnie każdy jednak zgodzi się z tym, że arystolelizm stanowi punkt wyjścia filozofii Tomasza (…). Gilson pisze, że (…) tomizm uściślił, uzupełnił, oczyścił arystotelizm (…) dzięki temu, że bardziej prawidłowo i wyczerpująco niż sam Arystoteles, wyprowadził wnioski implicite zawarte w jego założeniach. Właśnie ze stanowiska spekulacji filozoficznej tomizm jest tylko racjonalnie poprawionym i trafnie uzupełnionym arystotelizmem. (Fragment Wstępu)