Prevenzione salesiana e rieducazione dei ragazzi socialmente disadattati nel contesto polacco
Nota o książce
Zmienia się oblicze społeczeństwa polskiego szczególnie po roku 1989. Kryzys na łonie rodziny, konsumistyczne nastawienie do życia, patologie społeczne, kryzys w przekazie i odchodzenie od wartości chrześcijańskich generują wśród wielu nastolatków zachowania świadczące o niedostosowaniu społecznym młodych ludzi.
Od ponad 25 lat salezjanie w Polsce intensyfikują swoje działania na rzecz młodzieży trudnej pochodzącej bardzo często z rodzin patologicznych. W wielu ośrodkach wychowawczych o nachyleniu resocjalizacyjnym aplikowany jest system prewencyjny ks. Bosko. Brak jest jednak systematycznych badań empirycznych i pogłębionej refleksji na płaszczyźnie teoretycznej. W tej perspektywie wydają się być w pełni usprawiedliwione poszukiwania naukowe idące w kierunku zgłębiania specyfiki oddziaływań resocjalizacyjnych w ośrodkach salezjańskich.
Niniejsza publikacja w języku włoskim (Prevenzione salesiana e rieducazione dei ragazzi socialmente disadattati nel contesto polacco. Indagine interpretativa e prospettica - Prewencja salezjańska i resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie w kontekście polskim. Badania interpretatywne i prospektywne), w pierwszej części teoretycznej, deskryptywnej, skupia się na tym, aby przybliżyć istotę systemu prewencyjnego i niejako "usprawiedliwić" jego ewentualne zastosowanie w kontekście pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie. W części badawczej o nachyleniu jakościowym, która została przeprowadzona metodą monografii instytucji (the case study method), autor formułuje dwa główne problemy badawcze: 1) Na ile omawiany Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Trzcińcu realizuje główne założenia i zasady systemu prewencyjnego w warunkach resocjalizacyjnych; 2) Jaka jest specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych w kontekście pracy przy pomocy systemu prewencyjnego ks. Bosko.
Motywem przewodnim książki jest nie tyle indagacja na temat oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce, ile chęć wniknięcia w istotę systemu prewencyjnego i jego zastosowanie, oraz odczytywanie tejże metody wychowawczej w kluczu resocjalizacyjnym. Przeprowadzone badania empiryczne wykazują ponadto konieczność wdrażania dalszych poszukiwań naukowych, które winny iść w kierunku zbadania efektywności, jakości oddziaływań resocjalizacyjnych przy użyciu systemu prewencyjnego ks. Bosko.