Perspektywa teologiczna w badaniach nad filmem
Nota o książce
Tematyka religijna była obecna w filmie od samych jego początków. Ukazywano, z mniejszym lub większym powodzeniem, życie Jezusa oraz świętych. Również obecnie tworzone są filmy odnoszące się do sacrum.
Filmy zbudowane na odczuciu niewidzialnej tajemnicy i pragnące ją wyrazić umożliwiają (…) współczesnemu człowiekowi postawienie, rzadko dziś obecnych, pytań o sens egzystencji, porządek świata, przeznaczenie człowieka. (…) Kinematografia „transcendentalna” stwarza (…) warunki do nowego doświadczenia w poznawaniu świata, rodząc nowe doznania i budząc nowe spojrzenie na świat, wychodzące poza ramy tradycyjnego myślenia i związanego z nim ściśle utrwalonego obrazu świata. Twórcy „tropiący” swoimi obrazami sacrum podążają do najdalszych granic człowieczeństwa. Fragment wstępu
Publikacja jest pokłosiem konferencji naukowej „Film jako miejsce teologiczne”, jaka odbyła się na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.