Od modlitwy do kontemplacji
Nota o książce
Modlitwa franciszkańska zachowała cechy nadane jej przez założycieli ruchu franciszkańskiego. Franciszek z Asyżu modlił się w sposób wolny, spontaniczny, ale i przy pomocy Psalmów oraz wyuczonych modlitw. W medytacji Franciszka i jego wiernej towarzyszki, Klary z Asyżu, centralne miejsce zajmują etapy drogi Jezusa wyrażające Jego uniżenie: narodzenie, praca fizyczna, cierpienie i krzyż, obmycie uczniom nóg i Eucharystia. Akcent pada w niej na kontemplację. Serce ma się bardziej trudzić niż intelekt. Angażująca uczucia modlitwa dąży do zatrzymania się z miłością przy Bogu, by przy Nim odnaleźć pokój i Nim się rozkoszować.
Modlitwa może dokonywać się przy pomocy niewielu słów lub nawet bez nich. Wystarczy po prosu być – jak kwiaty w lesie, jak ryby w wodzie, które nie martwią się o to, czy ktoś je widzi. Trwając w ten sposób, mogę przed Bogiem świadomie stać, siedzieć, leżeć, zamknąć oczy lub je otworzyć. Po prostu spoczywam przed Bogiem ze świadomością i poczuciem, że On mnie kocha. Samą obecnością pokazuję Mu, że również Go kocham. Cóż bowiem innego czynię niż On? Czy Mojżeszowi, który pytał Go o imię, nie odpowiedział „Jestem, który jestem” (Wj 3,14)?
Leonhard Lehmann OFMCap – urodził się w 1947 roku w Zell am Harmerbach (Baden-Wüttemberg, Niemcy), w 1967 roku przywdział kapucyński habit, studiował w Münster i Tybindze, w 1973 roku otrzymał święcenia kapłańskie, następnie przez trzy lata pełnił posługę duszpasterską w Oberhausen, po czym podjął dalsze studia na Papieskim Uniwersytecie Antonianum, które zakończył doktoratem z teologii duchowości w 1982 roku; wykładał w Wyższej Szkole Franciszkanów i Kapucynów w Münster, a od 1989 roku prowadzi działalność naukową i dydaktyczną w Instytucie duchowości Papieskiego Uniwersytetu Antonianum w Rzymie; jest autorem wielu książek, prac naukowych i popularyzatorskich z dziedziny franciszkanizmu.