O życiu kontemplacyjnym
Nota o książce
Kompendium duchowości kapłańskiej, inspirowanej duchowością monastyczną, w którym autor łączy wskazania ascetyczne z duszpasterskimi. Jako pierwszy używa pojęć "życie czynne" i "życie kontemplacyjne" w relacji do duchowości kapłańskiej. Zamiarem autora było ukazanie możliwości zdobycia pełni doskonałości chrześcijańskiej, równej tej, jaką osiągają mnisi, przez duchownych, którzy z urzędu musieli zajmować się administrowaniem dobrami kościelnymi i troszczyć się o zbawienie drugich. Jednocześnie jest to duchowość bardzo mocno inspirowana duchowością monastyczną.
Niniejszy traktat lub jego fragmenty bywał przytaczany anonimowo albo też pod innym nazwiskiem. Bliższe badania dowodzą, że w wielu kodeksach średniowiecznych dzieło to było przypisywane Prosperowi z Akwitanii. Trudno dziś wyjaśnić tego przyczynę. Pozostają do wyjaśnienia przyczyny, które spowodowały, że zagubiono imię prawdziwego autora. Nikt nie potrafi, jak na razie, przekonująco odpowiedzieć na to pytanie. Traktat natomiast cieszył się znaczną popularnością. Świadczą o tym liczne kodeksy pochodzące z okresu VIII–XV w., gdzie ten tekst można znaleźć. Ponad 90 z nich zawiera tekst integralny, a blisko 10 mniejsze lub większe fragmenty. Kodeksy te pochodzą ze wszystkich ważniejszych ośrodków ówczesnej Europy. Tekst był znany na terenach Galii, Germanii, północnej Italii.