Nota o czasopiśmie
Pismo poświęcone duchowości ignacjańskiej
W tym numerze:
Pierwsza i podstawowa prawda wiary / Marek Kruszyński SJ
Stworzeni przez Trójcę i dla Trójcy / Dariusz Kowalczyk SJ
Bóg jest Trójcą i jest w nim cała gramatyka miłości: ja, ty, on, my, wy. Do tej odwiecznej gramatyki miłości został zaproszony człowiek. Trójca Święta pozwala nam zrozumieć, że Bóg jest miłością w sobie samym i jest miłością do nas, gdyż stał się człowiekiem i ma w sobie międzyosobową przestrzeń, by przyjąć nas do swej wiecznej wspólnoty.
Słowo stało się ciałem / Piotr Kropisz SJ
Bóg, który jest Miłością, nie pozostaje obojętny na los człowieka. Wyciągnął ku nam rękę w Jezusie, oferując darmowy dar Zbawienia. Bez Wcielenia wszyscy podążalibyśmy drogą ku zatraceniu. Dzięki interwencji Boga wszyscy możemy doświadczyć łaski przebaczenia i oczyszczenia.
Wcielenie miłości / Paweł Szpyrka SJ
Tajemnica Wcielenia jest niezwykłym i wcześniej nieznanym „sposobem” zbliżenia się Boga do człowieka. Bóg nie tylko mówi do człowieka, poucza, pociesza go, ale staje się człowiekiem. W Jezusie jest nam szczególnie bliski, pragnąc doświadczyć człowieczego losu. Ta nowa, niewyobrażalna bliskość jest trudna do zrozumienia i przyjęcia.
Ten, który był, stał się / Tadeusz Drozdowicz SJ
W każdym z nas musi dokonać się cud Wcielenia, abyśmy mieli życie. Kto nie zjednoczył się z Bogiem i w kim nie dokonało się Wcielenie, nie posiada życia.
Miłość, która nie ustaje / Czesław Wasilewski SJ
Jak w miłości naszej ludzkiej zobaczyć blask Miłości odwiecznej? Święty Paweł w Hymnie o miłości w Pierwszym Liście do Koryntian wskazuje drogę, którą nazywa doskonalszą: drogę miłości. Tę drogę wytycza Bóg, który w Tajemnicy Wcielenia pokazuje, jak On sam nią idzie.
Adamie, gdzie jesteś? / Grzegorz Lojtek SJ
Bóg nas kocha i chce nas zbawić. Jak mogę odkryć tę miłość? Gdzie jestem wobec tej wielkiej tajemnicy naszej wiary?
Kto pójdzie do piekła? / Grzegorz Jankowski SJ
W Piśmie Świętym nie znajdziemy słowa piekło, choć współczesne tłumaczenia Biblii pod wpływem pogańskich mitologii proponują to słowo. Tym niemniej obrazy piekielne zadomowiły się na dobre w chrześcijańskiej wyobraźni i teologii. Św. Ignacy również używa tych potocznych skojarzeń w swoim modlitewnym ćwiczeniu z użyciem wyobraźni. To ignacjańskie ćwiczenie mówi też o decyzjach. Zobaczmy zatem, kto wybiera sobie piekło.
Miłosierdzie Boże w Starym Testamencie / Jerzy Seremak SJ
W starotestamentalnym mówieniu o miłosierdziu Boga można rozróżnić cztery główne akcenty: miłosierdzie jako przymierze, miłosierdzie jako bezwarunkową więź, miłosierdzie jako odpowiedź, miłosierdzie jako wewnętrzny atrybut. Bóg głosi siebie i swoją naturę jako zwróconą w miłosierdziu ku ludziom.
Aniołowie – znaki Bożej troski / Paweł Rakowski SJ
Jednym z centralnych wydarzeń dla chrześcijan jest zwiastowanie anielskie Maryi. Całej scenie towarzyszy anioł Gabriel, który spełnia swój obowiązek posłańca i przekazuje nowinę o Wcieleniu Syna Bożego. Jak czytać teksty, w których pojawiają się aniołowie? Czego znakiem są te stworzenia?